Riddersalen – et historisk rids

Laurentius ’Lorry’ Feilberg slog 6. maj 1914 dørene op for sit nyistandsatte teater Riddersalen. Forlystelsesetablissementet omfattede varietéen Landsbyen, spisestedet Drachmann Kroen, natklubben Guldaldersalen, teaterlokalet Riddersalen og Parken med udendørsservering og koncerter.

Facaden på Lorrys gamle etablissement er fredet, og store dele af de indvendige lokaler anses for bevaringsværdige. Teatrets foyer og Aksel Jørgensens malerier på vægge og loft, fremstår som da de blev skabt i 1914. Backstage findes der et originalt (fredet) ’Storm P. toilet’, udsmykket af Storm P. selv, da han i slutningen af 1920’erne var teaterchef på Riddersalen.

Riddersalens teatersal har pt. plads til 201 gæster. Teatret råder over egen systue, værksted og lagre, der bugner af 10 årtiers effekter og minder. Sceneteknikken på Riddersalen er et kapitel helt for sig selv. Her er ingen moderne computerstyrede træk, alt foregår med håndkraft, hvilket også kræver lidt ekstra af teknikerne og de medvirkende på scenen.

Et teater med stolte traditioner
Riddersalen har en glorværdig og omskiftelig historie bag sig. Man fornemmer, at her har mange kunstnersjæle haft deres gang.

Riddersalen udviklede sig med tiden, i perioder, til en af de mest spændende, eksperimenterende teaterscener. Det var i Riddersalen man kom for at opleve nye tendenser, avantgarde-teater og en perlerække af banebrydende kunstnere som Ludvig Brandstrup, Sam Besekow, Kjeld Abell, Bertolt Brecht og PH, hvis legendariske revyer blomstrede på Riddersalen i 1930’erne. Kjeld Abells debutskuespil fra 1935 Melodien der blev væk, om den lille mand Larsen, spiddede tidsånden og blev en bragende succes, og var med til at skrive Riddersalen ind i dansk teaterhistorie.

”Riddersalen […] har i perioder af sin mildest talt omskiftelige tilværelse været et af Københavns vigtigste teatre. Ja, det er slet ikke for meget sagt, at der er blevet skrevet dansk teaterhistorie, som for altid ændrede manges opfattelse af, hvad teater overhovedet kunne være og skulle være på den lille scene ude på Frederiksberg.” (Jacob Steen Olsen, Berlingske Tidende).

Riddersalen bliver til Jytte Abildstrøms Teater/Riddersalen
Det var i forbindelse med opførelsen af den løsslupne komedie ”Svend, Knud og Valdemar” i 1970 at Jytte Abildstrøm lejede sig ind i Riddersalen. Stykkets succes betød, at Jytte Abildstrøms trup besluttede sig til at blive. Ud af et midlertidigt lejemål voksede en selvejende institution, Jytte Abildstrøms Teater/ Riddersalen, og hendes ensembles liv på teatret blev en garanti for husets overlevelse.

I dag er Riddersalens profil målrettet børn (0-12 år) og familier. Der produceres og spilles egne forestillinger. Der turneres i hele landet med forestillinger for små teaterdebutanter (1 ½-4 år), og der håndplukkes gæstespil fra andre teatre til Riddersalens scene. I 2015 opstod desuden en ny tradition i Lorrys Have foran Riddersalen. Her er der hver sommer Frederiksberg-fortællinger ved Kiosken, med fri entré for alle.

Cookie og privatlivspolitik

Læs mere